top of page

                                   voor docenten

De Kunstenaarsbril

Een workshop om met een nieuwe blik les te geven

We willen docenten trainen in het ontwerpen van kunstlessen en tonen dat dezelfde principes worden toegepast op andere vakken uit het curriculum.
 

De stap om van de kerndoelen van het SLO tot een les te komen is groot en het risico ontstaat dan dat docenten het kunstonderwijs overlaten aan een incidenteel ingehuurde kunstvakdocent. Als we praktische ontwerp-workshops aanbieden bij de overgang naar het NKC curriculum kunnen we echter vanaf de start met docenten gaan bouwen aan hun autonome stijl van lesgeven! 

Deze workshop staat in het teken om docenten te trainen in het maken van lessen vanuit kunstvakken. Daarbij is het niet onze intentie om het beeld te creëren dat iedereen zomaar een kunstvakdocent kan zijn. Deze docenten zullen altijd meer nieuwe creatieve input en gespecialiseerde kennis in huis hebben en bijdragen kunnen leveren aan projecten op een school.

 

Het is echter wel mogelijk om enkele principes van het ontwerpen van een les toe te voegen aan de toolkit van een docent, zoals inzicht in de overkoepelende domeinen en ‘algemene parameters’. 

Elke kunstvorm beweegt zich in de domeinen ruimte, tijd, beweging en expressie-communicatie. Zowel dans, theater, muziek, poëzie en beeldende kunst kunnen vanuit deze domeinen worden beoefend en onderzocht.

Daarnaast zijn er parameters waarbinnen een oefening/les zich beweegt.

 

Bijvoorbeeld:

Als de klas een dansopdracht krijgt binnen het thema ‘Weer’, zou je de groep kunnen verdelen in Wind, Bliksem en Wolken met een bijbehorend bewegingsidioom.

Om de opdracht nog te verdiepen zouden we een ruimtelijk principe uit de dans: Hoog, midden, laag, kunnen toevoegen. 

Dit kader leert de kinderen het onderscheid tussen verschillende componenten van dansbewegingen die ook in een andere dans kunnen worden toegepast.

Deze tweede stap kan zowel dienen als extra uitdaging voor gevorderde kinderen maar kan ook, juist door het technische aspect, een handreiking zijn aan kinderen die hun fantasie nog niet snel toestaan om te stromen. De beperking geeft vrijheid.

Niet iedere docent voelt zich op zijn gemak bij het geven van een kunstles. Wellicht is men onzeker, wat vaak overslaat op de klas, en kan de les in het water vallen.

Daarom besteden wij ook graag  aandacht aan de verbinding die docenten maken met zichzelf en de stukken waar ze energie van krijgen.

In onze ervaring maken docenten die hun eigen leven, in verhalen of de keuze van een bepaalde discipline, verbinden aan thema’s vaak indruk.

Kinderen voelen haarfijn aan dat een verhaal er voor de desbetreffende docent toe doet en gaan mee in zijn/haar beleving.

In de workshopreeks gaan we ook aan de slag met de aandacht besteden aan de keuze van een discipline waar een docent zich makkelijk mee verbindt om de drempel te verlagen.

 

De borging van bovenstaande skill-set is een uitdaging, docenten zijn immers vaak overwerkt. Maar in samenwerking met het NKC en ook de kennis van Eva Köhler moet het lukken om met de integratie van het nieuwe curriculum ook deze werkhouding te implementeren.

PeterPeper-scenefotos-DerkStenvers-8672.jpg
bottom of page